Problemy komunikacyjne

„Nigdy nie słuchasz co do Ciebie mówię” – Czyli problemy w komunikacji – część 2

Jak już wspomniano w poprzedniej części artykułu, style rozmówców mogą się zdecydowanie różnić między sobą. Najczęściej związane jest to ze stylem kulturowym i wychowaniem w rodzinie. Widać to, na przykład,  w sposobie komunikacji gdzie jedna osoba mówi obszernie, wyjaśniając wszystkie najdrobniejsze szczegóły, druga zaś dokładnie waży każde wypowiedziane słowo. Wiązać się to może, między innymi, z uwagą jaką rodzice przywiązywali do wypowiedzi dzieci. Czy oczekiwali od nich dokładnych opowieści dotyczących pobytu w przedszkolu/szkole czy też dzieci musiały specjalnie zabiegać o ich względy. Takie różnice wpływać mogą na wzajemny, zły odbiór uczestników danej rozmowy. Osoby mogą odczuwać, że partner w rozmowie ich lekceważy i jest obojętny na to, co komunikują. Jednakże można pracować nad stylem prowadzenia rozmowy, a szczególnie nad komfortem osoby z którą prowadzimy rozmowę. Aby to uczynić, warto przestrzegać kilku zasad:

1. Mówić: konkretnie, zwięźle i na temat. Bez rozwodzenia się na tematy poboczne. Zdecydowanie ułatwia to zrozumienie nas przez drugą osobę.

2. Pytać, a nie zgadywać, co druga osoba ma na myśli. Jeśli druga osoba nie powiedziała nam czegoś wprost – to oznacza, że tego nie powiedziała. Dopiero poproszenie o wyjaśnienie „co ma na myśli” daje nam obraz tego, co naprawdę myśli.

3. Mówić o oczekiwaniach a nie krytykować. Zdecydowanie lepiej  odbierany jest komunikat przez drugą osobę – „Chciałabym/Chciałbym abyś” czy też „Czułabym/Czułbym się lepiej gdybyś” niż „Bo Ty nigdy!”, „Bo Ty zawsze!”

4. Sprawdzać, czy dobrze rozumiemy daną osobę. Czyli dopytywanie „Czy dobrze rozumiem…”. Warto pamiętać, że jednym z błędów w komunikacji jest błąd przekazu, czyli nie zawsze mówimy dokładnie to co myślimy i nie zawsze druga osoba rozumie to co mówimy w taki sposób, jak byśmy chcieli aby rozumiała. Dlatego też, punkt ten jest niezwykle ważny w pracy nad poprawą komunikacji.

5. Wyjaśniać swoje motywy. Dużo łatwiej jest zrozumieć drugą osobę, jeśli wiemy dlaczego potrzebuje od nas pewnych informacji. 

6. Szanować siebie i swoje potrzeby (odmienne) w relacji. Na przykład jeśli wiemy że dana osoba potrzebuje więcej przestrzeni w konwersacji aby mogła się czuć swobodnie, to zabranie jej tej przestrzeni spowoduje u niej wystąpienie dużego dyskomfortu i zdecydowanie negatywnie wpłynie na sposób rozmowy.

Jeśli w dalszym ciągu występują problemy w komunikacji, z którymi nie możemy sobie poradzić, warto zasięgnąć pomocy psychologa który skutecznie nam w tym pomoże.

Ilona Ambrożkiewicz

Doradca Psychologiczny